X

Blog

De onderzoeksmonitors zijn terug: zorg, retail en sex

BY Floris Venneman / Insights In Ageing, Nationale 50plus Panel / 0 COMMENTS

foto (3)
Als doelgroepspecialist onderzoeken we natuurlijk heel veel voor onze klanten (bijna wekelijks bevragen wij ons eigen panel). Toch was het al even geleden dat we zelf een groot onderzoek met onze klanten optuigden. In 2013, '14 en '15 onderzochten we zorg, wonen, welzijn en diensten aan huis met in totaal 24 van onze opdrachtgevers en ruim 13.500 ingevulde vragenlijsten. Projecten die veel nieuwe inzichten opleveren en vruchtbare discussies tijdens en na de presentaties van de onderzoeksresultaten.

Benieuwd naar de uitkomsten uit deze eerder uitgevoerde monitors? Laat het dan zeker even weten, dan sturen we deze graag per mail toe.

Drie nieuwe monitors: zorg, sex en retail

Met de komst van Floris hebben we dit jaar de ruimte om maar liefst 3 nieuwe monitors op te zetten:
  • Zorg - het onderzoek uit 2013 doen we dunnetjes over, met de inzichten van nu. De uitkomsten van het onderzoek van toen ontvangen? Neem even contact op met Floris!
  • Sex - een beladen onderwerp, maar daarom des te interessanter. Van SOA's tot one-nights stands en de mening over de seksuele moraal.
  • Retail - hoe zien ouderen het veranderende winkellandschap? Wat is service voor hen? Hoe en wat kopen ze online? En welke andere mooie verbanden zien we?

Meedoen?

Deelnemers krijgen een rapport boordevol waardevolle inzichten en antwoorden (ook op eigen vragen!) en daarnaast een in-house workshop met een doorvertaling van de inzichten naar kansen en mogelijkheden! Interesse om mee te doen, neem gerust contact met ons op.

(Her)waarderen Startpagina.nl

BY Floris Venneman / Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

Startpagina

Er zijn opdrachtgevers bij die, als je erover vertelt, bij iedereen een zelfde reactie opleveren. Startpagina is er zo eentje. “Bestaat dat nog?” vraagt men zich hardop af. Veel mensen hebben de afgelopen jaren immers alternatieven gevonden voor de in de nineties en zero’s immens populaire site. Met als meest geduchte concurrent: Google.

En of Startpagina nog bestaat!

Nog iedere dag trekt de 18 jaar oude website, eigendom van Sanoma, met al haar dochterpagina’s zo’n half miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de website van de NOS scoort hetzelfde en Marktplaats, één van de populairste sites van Nederland heeft 2 miljoen bezoekers per dag. Alive and kicking dus.

De doelgroep van Startpagina lijkt met de site te zijn meegegroeid en is overwegend 50, of misschien wel 60+. Een hele trouwe harde kern en een grote groep ‘af en toe’ gebruikers. Zij beschouwen Startpagina als een ‘gids in het online landschap’.

Het afgelopen jaar heeft Startpagina de website ‘Goeievraag.nl’ geannexeerd, waarmee de propositie is verstevigd. Naast een online gids is de site nu ook een ‘peer-to-peer’ vraagbaak. Goeievraag.nl telt meer dan 250.000 vragen en door de community gegenereerde antwoorden. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat een snelle manier is om je haar vet te maken, of je zelf muziek op Spotify kunt plaatsen, of hoe het genre ‘slapstick’ is ontstaan. Je kunt zelf vragen stellen, of struinen door de vragen en antwoorden van anderen.

Bureauvijftig & Startpagina

Aan Bureauvijftig de schone taak om middels een PR campagne en relevante content de harde kern gebruikers van Startpagina aangehaakt te houden, de ‘af en toe’ gebruikers vaker te laten terugkeren en met de verstevigde propositie ook een andere/nieuwe groep gebruikers (opnieuw) aan te spreken.

Meer weten? Bel Floris op 06-444 02 196.

Floris Venneman aan boord als partner

BY Floris Venneman / Persberichten / 0 COMMENTS

Naamloze tekening (1)

Sinds 1 januari jl. is Floris Venneman (weer) aan boord bij Bureauvijftig als partner. Floris is zeker geen onbekende al sinds de oprichting nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom het bureau. Samen met Arjan heeft hij vele projecten succesvol tot een einde gebracht en dus is nu de stap om op deze manier verder samen de toekomst in te gaan een logische. Samen verder bouwen aan de toekomst van Bureauvijftig vooral door samen met klanten te laten zien dat (ouderen)marketing anders kan.

Floris is ruim 16 jaar ondernemer en is in zeer uiteenlopende bedrijven actief geweest. Van retail tot zakelijke dienstverlening, maar ook in onderwijs en binnen de overheid. De rode draad in alle activiteiten is het op strategisch niveau meekijken, denken én doen over business modellen, marketing en business development. Daarnaast spreekt hij regelmatig op congressen en bijeenkomsten over deze onderwerpen.

Op dit moment is Floris namens Bureauvijftig onder andere betrokken bij projecten voor Startpagina, Handicare en EBC Nederland.

 

Saar magazine - voor 50-plussers die nog niet dood zijn

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Saar magazine

Een gekke kop inderdaad: 'die nog niet dood zijn', maar dit is precies hoe maaksters Els en Wies hun nieuwe site voor 50-plussers, Saar magazine, aanprijzen. De gedachte? 50-plussers anno 2016 zijn verre van oud, en dus zeker niet dood. Het is juist een doelgroep die energieker en fitter door het leven gaat dan ooit. Met hun 51 en 59 weten ze als geen ander hoe dat voelt. In het medialandschap bleek nog geen titel te vinden die de juiste toon wist te raken om hun doelgroep te bereiken. Daarom besloten ze zelf in dat gat te springen. De dames schrijven openhartig en eerlijk en schuwen de taboe-onderwerpen als sex, rimpels en geld zeker niet. De lezer moet denken: 'hey, dat gaat over mij'.

Het verbaast ons niet dat ze de eerste dagen al 20.000+ bezoekers hebben getrokken. Juist de recht voor z'n raap schrijfstijl is een verademing en zal velen aanspreken. We zijn wel benieuwd hoe ze in het landschap van 'online titels voor een oudere doelgroep' een businessmodel weten te vinden. Adverteerders hebben nog weleens een duwtje in de rug nodig.

 

Een nieuwe auto?

BY Floris Venneman / Geen categorie / 0 COMMENTS

We weten al dat 75% van de nieuwe auto's gekocht worden door vijftigplussers, maar soms komen we wel hele bijzondere verhalen tegen. Zoals deze: een meneer uit Niekerk (in de provincie Groningen), met de respectabele leeftijd van 98 jaar, heeft een spiksplinternieuwe Ford gekocht.

Extra bijzonderheid: hij heeft hem laten leveren door de Ford dealer in Gouda. Best een eindje uit de richting, maar hij koopt daar al vele jaren zijn nieuwe auto's. En deze dus ook.

Man 98 koopt nieuwe Ford!

Korte blog: Ander perspectief op ouder worden

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Voor een presentatie tijdens "Sparkling at Sixty" van TNS Nipo schreven wij een korte blog. De strekking van deze boodschap drijft ons iedere dag: anders kijken naar een geweldig interessante doelgroep:

"Ouderdom komt met gebreken" is een overheersend beeld. Het lijkt er bijna op dat de oudere levensfase er een is om liever over te slaan. Ook media dragen daar niet positief aan bij: wie zonder werk komt blijft dat, het pensioen is niet meer wat het ooit was en de zorg voor onze ouderen wordt uitgekleed.
Gelukkig is er ook een ander perspectief. Kijk maar gewoon om je heen, dan zie je een generatie ouderen die 'anders' ouder wordt. Ze zijn met velen en zo tussen de 55 en 70 jaar. Net na de oorlog geboren: babyboomers. Een doelgroep die via de iPad een gemiste digitale revolutie heeft ingehaald, via Whatsapp met de (klein)kinderen communiceert en via Facebook sociale contacten onderhoudt. Ouder worden terwijl je midden in de maatschappij staat, dat kan anno 2015. Het is juist die doelgroep die het ouder worden en het thema vergrijzing zo interessant maakt. Wat zoeken en kopen zij? Dat is de vraag.

Nieuw boek over bijzondere ouderen: "Rafelrandjes"

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Acht bijzondere ouderen vertellen hun levensverhaal

Acht bijzondere ouderen vertellen hun levensverhaal

Sinds de 'Youngsters' en later 'De kracht van samen' zijn we bij Bureauvijftig ook uitgever geworden. We kennen de weg naar zeer betaalbare drukkers, staan geregistreerd als uitgever bij het Centraal Boekhuis, hebben de skills in huis om een boek op te maken, foto's erbij te zoeken en redactie te voeren.

In het geval van Rafelrandjes was dat allemaal niet nodig. De makers hadden alles al heel dik voor elkaar en zochten alleen nog een uitgever voor het broodnodige ISBN-nummer. Daar kun je natuurlijk alleen maar 'ja' op antwoorden.

Ere wie ere toekomt: Jorn, Fieke en Lieke, puik werk! Maar ook Lindemarie en iedereen die verder aan het boek heeft bijgedragen: chapeau!

Rafelrandjes vertelt de harde, realistische en ontroerende verhalen van 8 bijzondere ouderen die letterlijk aan de rafelrand van de maatschappij leven. Een TBS'er bijvoorbeeld, of een dameskapper die aan de drugs is geraakt. Verhalen die volgens de makers verteld moeten worden.

Het boek is daarom voor een luttele 8,95 euro (kostprijs) te koop via o.a. Bol.com.

Het eerste lustrum van Bureauvijftig (2010-2015)

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Het begon in de eerste dagen van 2010.
Aan de Steenovenweg nummer 3, onder de rook van Douwe Egberts.
Het eenmanszaakje 'Inthefield' dat ik in de 3 jaar daarvoor had opgezet begon uit te groeien tot een bureau en had zich daar net gevestigd.
130m2 eigen werkruimte, met Ikea laminaat en fris wit geschilderd houtwerk.
2010 werd het jaar van de oprichting van Bureauvijftig B.V, op 3 maart.

"All those years, don't they go by in a blink?"

Volgens mij was het Anthony Hopkins die het zei in een film waarvan ik me de titel niet meer herinner.

Erg toepasselijk: die eerste 5 jaar van Bureauvijftig zijn omgevlogen.

Met meer dan genoeg hoogtepunten, slechts enkele dieptepunten en vooral een geweldige tijd.

Dankjewel allemaal voor de samenwerking, mooie uitdagingen, het vertrouwen en de lol!

Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.

Bibliotheken aan de slag met de seniorenkoffer

BY Arjan in 't Veld / Blog / 0 COMMENTS

header_probiblio
In opdracht van ProBiblio, een full-service dienstverlener voor openbare bibliotheken in Noord en Zuid-Holland heeft Bureauvijftig de afgelopen maand een seniorenkoffer ontwikkeld; een toolkit wat houvast biedt in de communicatie richting de 50+ doelgroep.

De koffer bevat drie uitgewerkte persona's welke als (potentiële) klant worden gezien door de deelnemende bibliotheken. Deze waren eerder vastgesteld in een brainstorm sessie. In de afgelopen dagen bezocht Bureauvijftig samen met Probiblio enkele bibliotheken in Zuid-Holland om een vertaalslag te maken van deze persona's naar concrete campagnes.

In een aantal workshops op locatie werden leuke campagnes bedacht om zowel de traditionele ouderen, als de ouderen die nog online vaardig en vitaal zijn, naar de bibliotheek te krijgen.

 

Trendrapport ABN Amro: ouderen bieden kansen voor de voedingsmiddelenproducent

BY Arjan in 't Veld / Bureauvijftig in de media, Insights In Ageing, Trendblogs / 0 COMMENTS

Vergrijzing en een groeiende groep ouderen, dat moet ook voor de producten van voeding een interessante ontwikkeling zijn. Vandaag publiceert sector banker food Rob Morren van ABN Amro daarom zijn trendrapport "Babyboomers aan tafel. Vergrijzing en de kansen voor de voedingsmiddelen producent". Het prettig leesbare document biedt een interessante verkenning van kansen en mogelijkheden voor foodproducenten bij een almaar groeiende groep oudere consumenten. Rob schetst voor de voedingsmiddelenindustrie de gouden kansen van vergrijzing en de 3 miljoen te vervullen wensen in de supermarkt. Mijn bijdrage over het bereiken en in beweging krijgen van oudere doelgroepen vind je op pagina 18, onder de noemer 'Zoek in communicatie andere haakjes dan leeftijd'. Het rapport is hier  in zijn geheel (en gratis) te downloaden.

2015 is verkeersveiligheidsjaar voor senioren in Limburg en Noord-Brabant

BY Arjan in 't Veld / Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

2015 is in zowel de provincie Noord-Brabant als in Limburg uitgeroepen tot het 'jaar van de senior'. Senioren (60+) vormen in beide zuidelijke regio's al jaren een risicogroep in het verkeer. Niet alleen als automobilist, maar vooral ook als fietser en wandelaar. Noord-Brabant en Limburg maken daarom actief werk van veilige verkeersdeelname voor en door senioren. Tot dusver voerden zij o.a. campagne onder de slogan 'Help Brabant mee op weg naar 0 verkeersdoden' en in Limburg met 'Maak van de 0 een punt'. Het verkeersveiligheidsjaar moet huidige projecten voor ouderen (nog) zichtbaarder maken en ze waar mogelijk vernieuwen en intensiveren. Acties zijn voornamelijk gericht op auto rijdende en fietsende ouderen en in Brabant ook op gebruikers van de scootmobiel.
Bureauvijftig is door de twee provincies gevraagd om een marketingstrategie te ontwikkelen om bij senioren/ouderen het bewustzijn van de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer te vergoten en hen tevens bewuster te laten worden van hun eigen vaardigheden in het verkeer. De doelgroep zal daartoe in kaart worden gebracht d.m.v enkele persona, waarop concrete acties zullen worden ontwikkeld.

BROEM (ANWB, Bovag en VVN) krijgt in 2015 nieuwe site en opgefrist aanbod

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie, Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

BROEM logo

Al sinds de jaren '80 werken ANWB, Bovag en VVN samen binnen BROEM (breed overleg ouderen en mobiliteit). Broem heeft als doel mensen zo lang mogelijk veilig mobiel te houden. Vele duizenden ouderen hebben de afgelopen decennia deelgenomen aan de zogenaamde Broem cursussen. Waarbij zij in theorie, maar ook de praktijk worden bijgespijkerd. Vooral gericht op veilig auto rijden.

Hoewel, gezien de piek van vergrijzing waarin we ons bevinden, nog hartstikke actueel, is het aanbod en de presentatie van Broem wel aan een opfrisbeurt toe. De samenwerkende partijen hebben daarom aan Bureauvijftig gevraagd om met hen te werken aan wat wij noemen: 'Broem nieuwe stijl'.

Dat houdt onder meer in:
- Een restyling van het BROEM aanbod
- Een nieuwe website ontwikkelen in samenwerking met Simplefly, die begin 2015 online zal komen.
- De mobiliteitsthematiek die speelt bij oudere doelgroep(en) in kaart brengen
- Het ontwikkelen van een verkeersregelstest met de pay-ff 'weet jij het allemaal nog wel?'. O.a. haakt deze test in op de nieuwe verkeersborden die veelvuldig worden geintroduceerd.
- Een publiciteitscampagne eind 2015 (laatste 4 maanden van 2015). Wellicht ook in samenwerking met provincies/gemeentes die het belang onderstrepen.

Het logo bij dit bericht is de eerste stap.

Met een nieuwe pay-off:
BROEM, blijven rijden op je eigen manier.

Aanspreken van ouderen: hoe mag ik oudere mensen noemen? Ouderen, senioren, 50-plussers..?

BY Arjan in 't Veld / Blog, Geen categorie, prangende vragen / 0 COMMENTS

Ouderen
In veel brainstorms en workshops waar wij bij betrokken zijn komt de vraag over het aanspreken van ouderen vroeg of laat naar voren: hoe mogen we de (oudere) doelgroep noemen? 50-plusser, senior, opa? Oudere? Of misschien zelfs bejaarde?

Een vraag die vele antwoorden kent en ook al even veelvuldig is onderzocht. In ons recente onderzoek naar zorg, wonen en welzijn, waarbij we in totaal bijna 7.000 50-plussers naar hun wensen en behoeften hebben gevraagd, hebben we hem ook meegenomen. Overigens ook hier zonder eenduidig antwoord. De wat meer levenslustige, vitale groep was expliciet tegen het aanspreken op leeftijd of 'ouderen/senioren', de wat meer introverte en traditionele groep vond senior of oudere eigenlijk best prima en andere groepen lieten het in het midden. De oudere medemens is ambigue als het aankomt op aanspreekvorm. De ene keer vindt zij het prima 'a' te worden genoemd, de andere keer ageert zij er tegen en heeft 'b' de voorkeur. Leeftijdskorting vindt men wel interessant, maar andere leeftijdsdiscriminerende acties vaak ronduit vervelend. Opa of oma valt trouwens buiten deze categorie. Gemiddeld word je dat in dit land op je 53e en voor veel mensen is het een trotse titel.

Wat ik me in dit kader al jaren afvraag: waarom zouden we mensen willen aanspreken op hun leeftijd of hun 'ouder zijn'? Ik ken weinig campagnes met 'hé jongere' in de titel. Mijn pleidooi daarom: aanspreken op gemeenschappelijke kenmerken of zaken waarin mensen zich herkennen. Levensmomenten lenen zich er mooi voor. Je moet immers van een zekere leeftijd zijn om kleinkinderen te hebben, of kinderen die op kamers wonen.

En als we toch een label moeten hebben om een groep te duiden? Dan zou ik altijd kiezen voor ouderen. Zoals er jongeren zijn en volwassenen, zo zijn er nu eenmaal ouderen. En die levensfase begint biologisch gezien zo rond je 50e. Of zo'n beetje rond dat gemiddelde van 53 jaar waarop we nog steeds opa of oma worden.

Woonmonitor 2014: wat zijn de woonwensen van ouderen?

BY Arjan in 't Veld / Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

Schermafbeelding 2014-10-17 om 09.51.47

In november starten Bureauvijftig en het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg de 'Woonmonitor 2014', een groot landelijk onderzoek naar de woonwensen van ruim tweeduizend 50-Plussers. Organisaties die mee willen doen kunnen zich aanmelden. Zij krijgen gedetailleerd inzicht in de woonwensen en het zoekgedrag van ouderen op de woningmarkt. Wat zijn de minimale criteria die oudere woningzoekenden stellen aan een woning? Welke woonvorm spreekt hen aan en hoeveel geld willen zij uitgeven aan een woning? Zijn de woonwensen van ouderen veranderd door alle veranderingen in de zorg, waardoor ouderen waarschijnlijk langer thuis blijven wonen?

De Woonmonitor 2014 is een verdieping op het eerder uitgevoerde onderzoek ‘De nieuwe ouderen over de vloer’ in samenwerking met ActiZ en acht zorgorganisaties waarbij ruim 7.000 ouderen zijn ondervraagd naar hun wensen en behoeften ten aanzien van wonen, welzijn en zorg. Dit onderzoek leverde veel interessante inzichten op over het thema wonen. Zo wil 40% van de ouderen zijn woning aanpassen en overweegt 72% een verhuisbeweging in de toekomst. Toch is er nog te weinig bekend over de woonwensen van de huidige generatie ouderen.

Meedoen

Organisaties die aan het onderzoek deel willen nemen, worden uitgenodigd voor een persoonlijk intake gesprek, waarin definitieve onderwerpen afgestemd worden om ervoor te zorgen dat alle belangrijke vraagstukken van de organisaties worden meegenomen in het onderzoek. Deelnemers krijgen ook de mogelijkheid om een benchmark uit te zetten onder het eigen klantenbestand. En zij kunnen een workshop volgen en waarbij aan de hand van de resultaten praktische aanbevelingen geven worden die direct toe te passen zijn binnen de organisatie.

Contact

Neem voor meer informatie en aanmeldingen contact op met Bas de Kok, Projectmanager Bureauvijftig, via basdekok@bureauvijftig.nl 06-42381400 of met Yvonne Witter, adviseur Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg, y.witter@kcwz.nl 06-10175039.

Download de brochure

Tempus fugit: een nieuwe stap voor Bureauvijftig

BY Arjan in 't Veld / Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

10450538_866657920020473_8803873101812418356_nTempus fugit: precies 2 jaar geleden, eind oktober 2012 verhuisden we, na 3 jaar Steenovenweg, naar de Lange Lauwerstraat 36. De voormalige houtzagerij van de firma van Laar was voor Bureauvijftig de afgelopen jaren een fantastisch onderkomen. Het prachtige momument zat ons als gegoten, met de mooie oude balken, hartje centrum Utrecht, de Neude als achtertuin en geweldige koffie van the Village om de hoek. Eerst samen met Lars en Floris, later alleen met ons eigen team. Heleen was er nog eventjes bij, Arjo vanaf het begin, Bas kort daarna en later ook Anne en Lieke. Velen van jullie kwamen graag even langs. Voor één van de vele workshops, vergaderingen, borrels en feestjes die we er hebben georganiseerd. Maar ook gewoon om er, net als Wilco, af en toe een dagje te werken. De afgelopen 2 jaar vlogen, mede dankzij jullie, werkelijk voorbij. Dankjewel daarvoor! Aan de Lange Lauwerstraat ging het ons voor de wind. Met het succes van eigen projecten als de Youngsters als kers op de taart.

Na 2 jaar groeien en genieten is het nu tijd voor een volgende stap voor Bureauvijftig. In BeBright, bekend van onder meer Diagnose 2025,  werd de (lang) gezochte samenwerkingspartner gevonden om de soms grote ambities van Bureauvijftig mede en beter te kunnen realiseren. 'Samenwonen' aan het Frans Lisztplantsoen, waar BeBright haar kantoor houdt, past het beste bij die gezamenlijke ambities.En als een samenwerking goed voelt: dan kan het snel gaan. Vrijdag 3 oktober jongstleden hebben we met het team van Bureauvijftig ons kantoor leeg gehaald, 's avonds in Den Bosch de tijd aan de Lange Lauwerstraat 36 symbolisch afgesloten en vanaf deze week werken we al bij en met onze nieuwe BeBright collega's. Kom gerust eens langs in ons nieuwe 'huis'; ook hier staat de koffie altijd voor je klaar! En beter nog: je kunt er gratis parkeren.

Naar blogarchief

Recente berichten

Neem contact met ons op

Als je ons belt, vraag dan naar Floris of Arjan

Contactgegevens

Bureauvijftig B.V.
Telefoonnummer | 085- 3035384
info@bureauvijftig.nl