X

Blog

Geen bammetjes meer, maar lekker buiten de deur lunchen

BY Floris Venneman / Nationale 50plus Panel / 0 COMMENTS

De 50+er gaat massaal dagjes uit en zelfs liever vaker een dagje uit dan langer of vaker op vakantie. Dat en veel meer interessante blijkt uit ons onderzoek in het Nationale 50plus Panel dat we deden voor onze gewaardeerde klant Startpagina (heb jij hem alweer ingesteld als startpagina?).

Bijna de helft van de 50+ers gaat elke maand wel een dagje uit, lekker een dagje winkelen of naar het museum. Uiteraard zijn ook een dag wandelen of fietsen erg populair. Dit wordt vaak vrij last-minute gepland. Geen weken vooraf al, want het weer is toch een belangrijke 'spelbreker'. "Als het regent gaan we niet."

Ze stappen het liefst lekker in de auto (het OV is voor slechts een kwart het alternatief). En de 'zelfgesmeerde bammetjes' blijven thuis, men gaat lekker buiten de deur aan de koffie met appeltaart of een lunch en sluit een dagje uit het liefst af met diner in de horeca.

Wil je meer inzichten uit het onderzoek hebben? Neem gerust contact met Floris!

Mediamomenten

BY Floris Venneman / Bureauvijftig in de media / 0 COMMENTS

We zitten niet stil bij Bureauvijftig en zo kwamen we ook weer langs in de media in de afgelopen weken. Floris was te gast in het Ondernemerspanel in het programma 'Zaken Doen Met' en daarnaast is hij op de koffie geweest bij Hans Bourlon (CEO van Studio 100), dit gesprek is opgenomen en een korte weergave hiervan is terug te kijken op de website van Ziggo.

Schermafbeelding 2017-07-24 om 12.19.35

Daarnaast is Floris geïnterviewd door Michael Oei van Michael & Giso. Zij maken onder andere pakken en overhemden op maat vanuit Amsterdam en Breda. Lees hier zijn "Gentlemen's Story" over het ondernemen met Bureauvijftig en zijn andere passies.

Schermafbeelding 2017-07-24 om 12.28.38

 

 

 

KRO-NCRV komt met datingprogramma voor ouderen

BY Floris Venneman / 50 plussers in de media / 0 COMMENTS

Ook ouderen zijn nog fanatiek aan het daten en opzoek naar nieuwe liefdes. Dit wordt nu ook opgepakt door KRO-NCRV die vanaf september een nieuw datingprogramma op televisie gaan brengen.
Twaalf alleenstaande vrouwen en twaalf alleenstaande mannen gaan op zoek naar de liefde in het nieuwe KRO-NCRV programma Hotel Romantiek .

Dat maakte de omroep dinsdag bekend. Onder leiding van presentatoren Marlijn Weerdenburg en Stijn van Vliet, Tim Senders, Daan Boom en Jasper Demollin (die laatste vier zijn bekend van het programma Streetlab) brengen ze tien dagen met elkaar door in een hotel in Zwitserland.

De deelnemers, in de leeftijd tussen de 62 en 79 jaar, voeren opdrachten uit en brengen vrije tijd samen door om elkaar beter te leren kennen. Aan het eind van elke dag bepaalt iedereen zijn of haar top vijf aan potentiële nieuwe liefdes.

Hotel Romantiek is vanaf  zondag 3 september te zijn op NPO 1.

Bron: Nu.nl

Ouderen en online mode kopen

BY Floris Venneman / Nationale 50plus Panel, Persberichten / 0 COMMENTS

Voor onze klant Startpagina doen we regelmatig onderzoeken in het Nationale 50Plus Panel naar verschillende, voor hun doelgroep, relevante onderwerpen, na Internet & Veiligheid stond nu het kopen van mode via webwinkels op de agenda. Misschien niet direct een verrassende uitkomst, maar vooral de onderliggende inzichten maken de uitkomsten interessant. De vijftigplusser komt zijn kleding nog steeds het liefst offline, maar liefst 80% gaat bij voorkeur naar een fysieke winkel voor een nieuwe garderobe. Belangrijkste redenen: producten kunnen voelen (79%) en producten direct mee kunnen nemen (51%), maar ook het sociale aspect (34%) speelt een grote rol.  

Het is niet dat de 50-plusser het internet volledig links laat liggen. Het web wordt door 55% van de vrouwen gebruikt om zich op fashion te oriënteren. Traditionele aanbieders als Bonprix en Wehkamp zijn hierbij veruit het populairst. De oriëntatie online leidt echter niet altijd tot online aankopen: 35% van de ondervraagden geeft aan nog nooit kleding online te hebben gekocht. Minder dan de helft bestelt wel eens kleding online. Opvallend is dat de 50-plussers die wel online shoppen met name broeken en truien kopen.

Voordeel laten liggen

Door offline te shoppen laten de 50-plussers een wereld aan voordeel liggen. De traditionele uitverkoopmaand voor de retail is juni, maar deze is online allang achterhaald. “Wie gericht online zoekt ziet dat vrijwel dagelijks kortingen worden verstrekt,” aldus Leon Dekker van Startpagina.nl. “Het voordeel ligt voor het oprapen. Bijna iedere webshop heeft tegenwoordig een permanente uitverkoophoek. Hiermee kun je al snel tot wel een paar honderd euro per jaar besparen.”

Ook voor de retailers liggen er zeker nog kansen uit het onderzoek blijkt dat 27% van de 50-plussers meerwaarde ziet in de optie om online iets te bestellen en het vervolgens op te halen in de winkel.

50-plussers bezorgd over veiligheid persoonsgegevens online

BY Floris Venneman / 50 plussers in de media, Bureauvijftig in de media / 0 COMMENTS

Er is vooral argwaan over commerciële bedrijven zoals Facebook en Google. Meer dan de helft van de ouderen boven de 50 jaar vindt dat de eigen persoonsgegevens online niet veilig zijn. Vooral commerciële bedrijven zoals Facebook en Google worden door 52% van de 50-plussers met argusogen bekeken. Identiteitsfraude wordt door een groot deel van de 50-plussers als een reëel gevaar gezien: 49% is hier zeer bezorgd over. Dit en meer blijkt uit een kwantitatief online onderzoek onder 1046 50-plussers van het Nationale 50plus Panel in opdracht van Startpagina.nl.

De ondervraagde 50-plussers zitten niet stil en nemen maatregelen om zichzelf online te beschermen. Zeven op de tien deelnemers aan het onderzoek van het Nationale 50plus Panel heeft bijvoorbeeld unieke wachtwoorden voor verschillende accounts. 38% wijzigt bovendien regelmatig de bijbehorende wachtwoorden, maar ook bijvoorbeeld pincodes van bankpassen. Door de kritische houding van 50-plussers en de informatievoorziening over  online veiligheid heeft de ondervraagde groep meer kennis van zaken. Phishing is zo de meest herkende vorm van internetfraude. 52% van de ouderen heeft zelfs met deze vorm van criminaliteit te maken gehad.

Leon Dekker van Startpagina.nl ziet dat zijn platform daar ook een rol in speelt: “Het is goed om te zien dat 50-plussers kritisch zijn op hun online veiligheid. Startpagina.nl helpt hierbij door een overzicht van websites aan te bieden, die meer inzage geven in de verschillende facetten. Een voorbeeld hiervan krijg je op Startpagina als je zoekt op bijvoorbeeld ‘veilig online’. Bezoekers van Startpagina.nl kunnen in ieder geval met een gerust hart surfen. Wij controleren al onze aangeboden links zorgvuldig op veiligheid en betrouwbaarheid, voordat ze geplaatst worden” .

Helft consumentenbestedingen in fashion door 50+ klant

BY Floris Venneman / Insights In Ageing / 0 COMMENTS

Retail Monitor 50+ consument

Retailers in de fashion en lifestyle moeten, vanwege de groei van de groep 50+ klanten, aan de slag met hun merken en winkelconcepten. Dat het aantal personen in de 50+ leeftijdsgroepen in Nederland groeit weten we al een tijdje. Dat daarmee ook het belang van deze groep consumenten in de markt toeneemt is zeker ook geen verrassing. Maar dé vijftigplusser bestaat niet. Dus is het belangrijk om inzicht te krijgen in deze verschillende generaties en hun gedrag.

"De afgelopen jaren zagen we een afname in de bestedingen in de totale Nederlandse fashion markt, met name in de groep jonger dan 50 jaar. De uitgaven per persoon zijn echter voor alle leeftijdsgroepen ongeveer even hard gedaald. De totale bestedingen aan fashion voor de groep 50-plussers zijn op peil gebleven, doordat het aantal 50-plussers in Nederland groeit.Momenteel zijn de bestedingen aan fashion voor 50-plussers goed voor ongeveer de helft van de Nederlandse fashionmarkt. In de nabije toekomst zal dit aandeel alleen nog maar verder toenemen." Aldus het onderzoek door GFK.

Retailmonitor in Nationale 50+ Panel

Interessant is het om verder te kijken naar via welke kanalen men dan koopt. We weten dat 75% van de 50+ consumenten omnichannel hun kleding koopt, dus zowel in winkels als via internet. Wij willen hier nog een verdere verdieping op aanbrengen, vandaar dat Bureauvijftig binnenkort weer de retailmonitor gaat uitzetten in ons eigen consumentenpanel.

De onderzoeksmonitors zijn terug: zorg, retail en sex

BY Floris Venneman / Insights In Ageing, Nationale 50plus Panel / 0 COMMENTS

foto (3)
Als doelgroepspecialist onderzoeken we natuurlijk heel veel voor onze klanten (bijna wekelijks bevragen wij ons eigen panel). Toch was het al even geleden dat we zelf een groot onderzoek met onze klanten optuigden. In 2013, '14 en '15 onderzochten we zorg, wonen, welzijn en diensten aan huis met in totaal 24 van onze opdrachtgevers en ruim 13.500 ingevulde vragenlijsten. Projecten die veel nieuwe inzichten opleveren en vruchtbare discussies tijdens en na de presentaties van de onderzoeksresultaten.

Benieuwd naar de uitkomsten uit deze eerder uitgevoerde monitors? Laat het dan zeker even weten, dan sturen we deze graag per mail toe.

Drie nieuwe monitors: zorg, sex en retail

Met de komst van Floris hebben we dit jaar de ruimte om maar liefst 3 nieuwe monitors op te zetten:
  • Zorg - het onderzoek uit 2013 doen we dunnetjes over, met de inzichten van nu. De uitkomsten van het onderzoek van toen ontvangen? Neem even contact op met Floris!
  • Sex - een beladen onderwerp, maar daarom des te interessanter. Van SOA's tot one-nights stands en de mening over de seksuele moraal.
  • Retail - hoe zien ouderen het veranderende winkellandschap? Wat is service voor hen? Hoe en wat kopen ze online? En welke andere mooie verbanden zien we?

Meedoen?

Deelnemers krijgen een rapport boordevol waardevolle inzichten en antwoorden (ook op eigen vragen!) en daarnaast een in-house workshop met een doorvertaling van de inzichten naar kansen en mogelijkheden! Interesse om mee te doen, neem gerust contact met ons op.

(Her)waarderen Startpagina.nl

BY Floris Venneman / Nieuwsberichten / 0 COMMENTS

Startpagina

Er zijn opdrachtgevers bij die, als je erover vertelt, bij iedereen een zelfde reactie opleveren. Startpagina is er zo eentje. “Bestaat dat nog?” vraagt men zich hardop af. Veel mensen hebben de afgelopen jaren immers alternatieven gevonden voor de in de nineties en zero’s immens populaire site. Met als meest geduchte concurrent: Google.

En of Startpagina nog bestaat!

Nog iedere dag trekt de 18 jaar oude website, eigendom van Sanoma, met al haar dochterpagina’s zo’n half miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de website van de NOS scoort hetzelfde en Marktplaats, één van de populairste sites van Nederland heeft 2 miljoen bezoekers per dag. Alive and kicking dus.

De doelgroep van Startpagina lijkt met de site te zijn meegegroeid en is overwegend 50, of misschien wel 60+. Een hele trouwe harde kern en een grote groep ‘af en toe’ gebruikers. Zij beschouwen Startpagina als een ‘gids in het online landschap’.

Het afgelopen jaar heeft Startpagina de website ‘Goeievraag.nl’ geannexeerd, waarmee de propositie is verstevigd. Naast een online gids is de site nu ook een ‘peer-to-peer’ vraagbaak. Goeievraag.nl telt meer dan 250.000 vragen en door de community gegenereerde antwoorden. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat een snelle manier is om je haar vet te maken, of je zelf muziek op Spotify kunt plaatsen, of hoe het genre ‘slapstick’ is ontstaan. Je kunt zelf vragen stellen, of struinen door de vragen en antwoorden van anderen.

Bureauvijftig & Startpagina

Aan Bureauvijftig de schone taak om middels een PR campagne en relevante content de harde kern gebruikers van Startpagina aangehaakt te houden, de ‘af en toe’ gebruikers vaker te laten terugkeren en met de verstevigde propositie ook een andere/nieuwe groep gebruikers (opnieuw) aan te spreken.

Meer weten? Bel Floris op 06-444 02 196.

Floris Venneman aan boord als partner

BY Floris Venneman / Persberichten / 0 COMMENTS

Naamloze tekening (1)

Sinds 1 januari jl. is Floris Venneman (weer) aan boord bij Bureauvijftig als partner. Floris is zeker geen onbekende al sinds de oprichting nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom het bureau. Samen met Arjan heeft hij vele projecten succesvol tot een einde gebracht en dus is nu de stap om op deze manier verder samen de toekomst in te gaan een logische. Samen verder bouwen aan de toekomst van Bureauvijftig vooral door samen met klanten te laten zien dat (ouderen)marketing anders kan.

Floris is ruim 16 jaar ondernemer en is in zeer uiteenlopende bedrijven actief geweest. Van retail tot zakelijke dienstverlening, maar ook in onderwijs en binnen de overheid. De rode draad in alle activiteiten is het op strategisch niveau meekijken, denken én doen over business modellen, marketing en business development. Daarnaast spreekt hij regelmatig op congressen en bijeenkomsten over deze onderwerpen.

Op dit moment is Floris namens Bureauvijftig onder andere betrokken bij projecten voor Startpagina, Handicare en EBC Nederland.

 

Saar magazine - voor 50-plussers die nog niet dood zijn

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Saar magazine

Een gekke kop inderdaad: 'die nog niet dood zijn', maar dit is precies hoe maaksters Els en Wies hun nieuwe site voor 50-plussers, Saar magazine, aanprijzen. De gedachte? 50-plussers anno 2016 zijn verre van oud, en dus zeker niet dood. Het is juist een doelgroep die energieker en fitter door het leven gaat dan ooit. Met hun 51 en 59 weten ze als geen ander hoe dat voelt. In het medialandschap bleek nog geen titel te vinden die de juiste toon wist te raken om hun doelgroep te bereiken. Daarom besloten ze zelf in dat gat te springen. De dames schrijven openhartig en eerlijk en schuwen de taboe-onderwerpen als sex, rimpels en geld zeker niet. De lezer moet denken: 'hey, dat gaat over mij'.

Het verbaast ons niet dat ze de eerste dagen al 20.000+ bezoekers hebben getrokken. Juist de recht voor z'n raap schrijfstijl is een verademing en zal velen aanspreken. We zijn wel benieuwd hoe ze in het landschap van 'online titels voor een oudere doelgroep' een businessmodel weten te vinden. Adverteerders hebben nog weleens een duwtje in de rug nodig.

 

Een nieuwe auto?

BY Floris Venneman / Geen categorie / 0 COMMENTS

We weten al dat 75% van de nieuwe auto's gekocht worden door vijftigplussers, maar soms komen we wel hele bijzondere verhalen tegen. Zoals deze: een meneer uit Niekerk (in de provincie Groningen), met de respectabele leeftijd van 98 jaar, heeft een spiksplinternieuwe Ford gekocht.

Extra bijzonderheid: hij heeft hem laten leveren door de Ford dealer in Gouda. Best een eindje uit de richting, maar hij koopt daar al vele jaren zijn nieuwe auto's. En deze dus ook.

Man 98 koopt nieuwe Ford!

Korte blog: Ander perspectief op ouder worden

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Voor een presentatie tijdens "Sparkling at Sixty" van TNS Nipo schreven wij een korte blog. De strekking van deze boodschap drijft ons iedere dag: anders kijken naar een geweldig interessante doelgroep:

"Ouderdom komt met gebreken" is een overheersend beeld. Het lijkt er bijna op dat de oudere levensfase er een is om liever over te slaan. Ook media dragen daar niet positief aan bij: wie zonder werk komt blijft dat, het pensioen is niet meer wat het ooit was en de zorg voor onze ouderen wordt uitgekleed.
Gelukkig is er ook een ander perspectief. Kijk maar gewoon om je heen, dan zie je een generatie ouderen die 'anders' ouder wordt. Ze zijn met velen en zo tussen de 55 en 70 jaar. Net na de oorlog geboren: babyboomers. Een doelgroep die via de iPad een gemiste digitale revolutie heeft ingehaald, via Whatsapp met de (klein)kinderen communiceert en via Facebook sociale contacten onderhoudt. Ouder worden terwijl je midden in de maatschappij staat, dat kan anno 2015. Het is juist die doelgroep die het ouder worden en het thema vergrijzing zo interessant maakt. Wat zoeken en kopen zij? Dat is de vraag.

Nieuw boek over bijzondere ouderen: "Rafelrandjes"

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Acht bijzondere ouderen vertellen hun levensverhaal

Acht bijzondere ouderen vertellen hun levensverhaal

Sinds de 'Youngsters' en later 'De kracht van samen' zijn we bij Bureauvijftig ook uitgever geworden. We kennen de weg naar zeer betaalbare drukkers, staan geregistreerd als uitgever bij het Centraal Boekhuis, hebben de skills in huis om een boek op te maken, foto's erbij te zoeken en redactie te voeren.

In het geval van Rafelrandjes was dat allemaal niet nodig. De makers hadden alles al heel dik voor elkaar en zochten alleen nog een uitgever voor het broodnodige ISBN-nummer. Daar kun je natuurlijk alleen maar 'ja' op antwoorden.

Ere wie ere toekomt: Jorn, Fieke en Lieke, puik werk! Maar ook Lindemarie en iedereen die verder aan het boek heeft bijgedragen: chapeau!

Rafelrandjes vertelt de harde, realistische en ontroerende verhalen van 8 bijzondere ouderen die letterlijk aan de rafelrand van de maatschappij leven. Een TBS'er bijvoorbeeld, of een dameskapper die aan de drugs is geraakt. Verhalen die volgens de makers verteld moeten worden.

Het boek is daarom voor een luttele 8,95 euro (kostprijs) te koop via o.a. Bol.com.

Het eerste lustrum van Bureauvijftig (2010-2015)

BY Arjan in 't Veld / Geen categorie / 0 COMMENTS

Het begon in de eerste dagen van 2010.
Aan de Steenovenweg nummer 3, onder de rook van Douwe Egberts.
Het eenmanszaakje 'Inthefield' dat ik in de 3 jaar daarvoor had opgezet begon uit te groeien tot een bureau en had zich daar net gevestigd.
130m2 eigen werkruimte, met Ikea laminaat en fris wit geschilderd houtwerk.
2010 werd het jaar van de oprichting van Bureauvijftig B.V, op 3 maart.

"All those years, don't they go by in a blink?"

Volgens mij was het Anthony Hopkins die het zei in een film waarvan ik me de titel niet meer herinner.

Erg toepasselijk: die eerste 5 jaar van Bureauvijftig zijn omgevlogen.

Met meer dan genoeg hoogtepunten, slechts enkele dieptepunten en vooral een geweldige tijd.

Dankjewel allemaal voor de samenwerking, mooie uitdagingen, het vertrouwen en de lol!

Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.

Bibliotheken aan de slag met de seniorenkoffer

BY Arjan in 't Veld / Blog / 0 COMMENTS

header_probiblio
In opdracht van ProBiblio, een full-service dienstverlener voor openbare bibliotheken in Noord en Zuid-Holland heeft Bureauvijftig de afgelopen maand een seniorenkoffer ontwikkeld; een toolkit wat houvast biedt in de communicatie richting de 50+ doelgroep.

De koffer bevat drie uitgewerkte persona's welke als (potentiële) klant worden gezien door de deelnemende bibliotheken. Deze waren eerder vastgesteld in een brainstorm sessie. In de afgelopen dagen bezocht Bureauvijftig samen met Probiblio enkele bibliotheken in Zuid-Holland om een vertaalslag te maken van deze persona's naar concrete campagnes.

In een aantal workshops op locatie werden leuke campagnes bedacht om zowel de traditionele ouderen, als de ouderen die nog online vaardig en vitaal zijn, naar de bibliotheek te krijgen.

 

Naar blogarchief

Recente berichten

Neem contact met ons op

Als je ons belt, vraag dan naar Floris of Arjan

Contactgegevens

Bureauvijftig B.V.
Telefoonnummer | 085- 3035384
info@bureauvijftig.nl